TEKANAN DARAH sistolik dan diastolik

Sistolik ~ nombor atas, yang lebih tinggi menunjukkan tekanan dalam arteri jantung berdegup (apabila otot jantung kontraksi) atau disebut juga tekanan semasa darah keluar dari jantung

Diastolik ~ nombor bahagian bawah, yang lebih rendah menunjukkan tekanan dalam arteri di antara degupan jantung (apabila otot jantung berehat di antara degupan dan mengisi semula darah)

Advertisements

NAFSU TIDAK TUA

Ketika menunggu sesi dailisis hari ini,beberapa pesakit berbual.Perbualan mula melencong kepada mengusik misi muda yg lalu lalang sibuk dg tugas.Senyuman misi yg meleret,sahutan balas yg lembut membuatkan mereka semakin gatai.Saya cepat-cepat diamkan diri,kerana saya dah jangka keadaan ini.Kadang berlarutan hingga keperkara sedikit lucah.Mereka tu ,tua-tua belaka,60an,rosak buah pinggang lagi,pun masih ada miangnya,benarlah kata orang, tua keladi.

Nafsu tidak pernah tua seperti umur kita,seperti tubuh anggota
kita.Nafsu tetap muda.Sebab itulah ujud kata miang keladi,makin tua makin menjadi,makin gatai.Sindrom ini ,yg herannya banyak berlaku dikalangan orang Melayu Islam,pergaulan dg orang Cina jarang saya temui hal ini.Lihatlah dimana pun orang Melayu berbual dikedai kopi,di rumah kenduri,di rumah kematian hatta di masjid, perbualkan lelaki jika tersilap sikit perkataan akan terus dibawa kepada seks dan kelucahan.Dan diikuti gelak terkekek,terbahak.Bahkan perhatikan lawak jenaka kita,asyik nak bawa lawak kpd kelucahan,seperti tak ada perkara lain nak dijadikan bahan mengeletek hati.
Sedangkan kalau kita fikir,tuhan menjadikan fizikal manusia dan meletakkan kemaluannya paling tersembunyi,dibina tangan yg tapak keduanya sama ukuran utk menutuip kemaluan.Tetaopi manusia begitru berusaha utk mendedah,dlm percakapan,perbualan,lawak,hinggalah kpd pakaian.Nafsu yg tidak tua inilah yg menyebabkan begitu banyak ubat seks muncul,berbgai kopi jantan,betina,janda ,b tongkat ali dan entah apa lagi.Peniaga yg mengambil kesempatan dari nafsu manusia yg tidak tua,tetapi umur tua,maka dibuatlah ubat-ubatan dan makanan ini,supaya memenuhi tuntutan utk memulihkan tenaga demi nafsu.Siapa yg mengambilnya,jelaslahj orang itu tergolong dalam kalangan mereka yg menurut nafsu.Sebaiknya ukurlah diri dg usia,peliharalah nafsu selareas dg usia.
Kadang kita lihat nafsu si orang tua ini juga dijelmakan dalam bentuk kebanggaan.Mereka berkahwin muda,tidak lain utk berbangga, kerana semua orang tahu setakat mana kemampuannya, kekuatannya.Tak payah temberanglah.Tetapi nafsu yg tidak tua kpd mereka menewaskan fikiran mereka,maka terjelmalah begitu ramai orang orang ternama yg beristeri muda trang tang tang,dibawa ke sana sini utk ditayang kpd ramai.bagi yg mengerti,kita hanya tersenyum dan beristighfar dan berlindung dg Allah.
Berlindunglah dg Allah dari menjadi tua keladi.,dari menjadi hamba nafsu.Tinggalkanlah percakapan berbaur kelucahan kerana ia tidak disukai Allah,bahkan tidak diharmati dikhalayak ramai. disamping ia merendahkan martabat penuturnya.Terlalu banyak perkara ,topik lain boleh dipercakapkan,bukan perkara itu shj.Mereka yg menjadikan perkara lucah sbg perbualan,jelaslah dia hamba kpd nafsu yg nyata,fikiran dikuasai nafsu yg tidak tua.Mereka yg menyahutnya,turut terseret sama.
“Tidak seorang muslim pun yg melihat kecantikan wanita, kemudian dia mengalih pandangan matanya kecuali Allah akan memberikan kpdnya kemanisan dalam ibadatnya.”Riwayat Ahmad dan At Tabrani

COPY PASTE :
ABD GHANI HARON
https://m.facebook.com/abdghani1202/posts/677866922233445

BINIKU NINJA

BINIKU NINJA
•Tak perlu kaya raya untuk keluar dari kepompong fahaman hidup masing-masing. Yang penting niat dan usaha harus seiring. Ganjarannya akan datang sendiri.

by : AZLAN ANDI

PERSAHABATAN TANPA SYARAT

JANGAN SENTAP ,
OKEY !
by IZMAN PAUZI

Pada suatu petang pada hari cuti, seorang sahabat telah mengajak saya menemaninya ke kedai spare parts. Saya dengan rela hati menemaninya lalu kami pergi ke bandar Klang.
Usai membeli barangan yang dikehendaki, dia mengajak saya mengikutnya ke majlis reunion rakan sekolah rendahnya. Sudah tentu saya rasa keberatan kerana saya tidak mengenali sesiapa di situ. Tambahan pula pada ketika itu saya berpakaian agak selekeh. Namun dia tetap mendesak saya mengikutnya membuatkan saya tiada pilihan kerana saya menumpang keretanya. Dia berjanji, perjumpaan itu hanya sekejap sahaja.

Di restoran berhawa dingin itu, beberapa sahabat lamanya sudah mula datang dan berbual-bual di dalam kelompok-kelompok kecil. Di luar, terdapat deretan kereta-kereta mewah. Dia masuk berjumpa dengan mereka dan bertegur sapa. Rata-rata mereka sudah lama tidak berjumpa atau bertegur sapa secara bersemuka sudah berpuluh tahun.

Saya pula turut bersalam dan diperkenalkan sebagai anak saudaranya. Apabila ditanya mengenai isteri dan anak-anak, sahabat saya menyatakan bahawa isteri dan anaknya terpaksa menghadiri kenduri jiran sebelah rumah. Saya hanya menjadi pemerhati di majlis itu sambil menghabiskan makanan yang terhidang. Saya dapat perhatikan sahabat-sahabat satu sekolah ini terbahagi kepada pelbagai kelompok. Ada kelompok guru, businessman, kakitangan kerajaan, suri rumah dan penyendiri. Sahabat saya disambut hambar oleh sahabatnya yang berstatus, mereka sekadar berjabat salam dan berbual bertanya khabar diri, keluarga, kerja dan kereta yang dipakai. Ya, itulah soalan yang ditanya oleh rata-rata mereka di majlis tersebut.

“Woi! Kau pakai kereta apa sekarang?”

Saya yang mendengar turut terasa jengkel. Ini perjumpaan sahabat sekolah atau perjumpaan show off kereta? Lebih memualkan apabila ada sahabatnya yang terang-terang bercerita mengenai perniagaannya yang besar, berkahwin dua, membeli pelbagai hartanah, ada pelbagai kereta mewah dan sering melancong ke luar negara.

Sahabat saya hanya banyak tersenyum dan menganggukkan kepala. Tidak mahu merintang angin sahabatnya yang mendabik dada sudah menjadi orang ada-ada. Dua jam berlalu, sahabat saya mengajak saya pulang. Dia menemui sahabatnya yang lain dan memberitahu terpaksa pulang untuk menyertai isterinya di kenduri jiran rumah mereka. Rata-rata hanya bersalam dan kemudian terus berpaling berbual dengan sahabat yang lain, tidak mengendahkan sahabat saya lagi. Hanya ada dua orang sahabatnya sahaja yang mengekori sehingga kereta. Mereka masih berbual-bual.

Kira-kira 20 minit dan bergelak ketawa, mereka bukan calang-calang orang. Salah seorang adalah pengarah agensi kerajaan dan seorang lagi ahli perniagaan. Mereka berkekek ketawa bercerita tentang peristiwa melastik burung, memedap ikan puyu di paya dan dihambat jiran setelah mencuri durian.

Apabila ingin bersurai, saya tengok mereka berpelukan mesra dan saling bermaafan. Air mata mengalir di pipi masing-masing. Di dalam kereta, saya bertanya pada sahabat saya itu, kenapa dia tidak berpakaian cantik dan membawa kereta mewahnya? Dia mempunyai kereta BMW, Mercedes, Honda, Toyota Hilux dan beberapa lagi kereta mewah yang lain. Tetapi Proton Wira yang sudah berusia buruk ini juga dibawanya.

“Memang saya sengaja. Saya nak melihat perangai sebenar sahabat-sahabat saya yang dahulu makan sepinggan dan susah senang bersama. Jadi akhirnya saya tahu saya sebenarnya hanya ada dua sahabat yang masih menganggap saya sahabat karib mereka. Sahabat tanpa syarat.” katanya.

Saya diam dan termenung sendiri. Saya sedar bahawa rumah cuma tempat berteduh, kereta cuma alat pengangkutan, pakaian cuma alas diri. Kita mampu memiliki dan mengganti kesemuanya itu bila-bila masa bergantung kepada kemampuan dan pilihan yang ada di tangan kita. Ternyata harta yang dikumpul dalam hidup telah memisahkan banyak persahabatn. Namun jika hati masih ikhlas bersahabat tanpa syarat, persahabatan akan kekal sehingga ke hujung nyawa.

UNTUK RENUNGAN AYAH – AYAH

1. Sebenarnya apabila kita mempunyai anak, ramai yang sudah mengaku menjadi AYAH, sebenarnya belum lagi, ibarat orang yang baru memiliki bola, dah mengaku jadi footballer.. Kena belajar bagaimana nak imbang bola itu..

2. AYAH itu sebenarnya gelaran untuk lelaki yang mahu mengasuh anak, bukan sekadar ‘membuat’ anak.. astagfirullah. Maaf ye macam kasar je.. kerana ramai lelaki begitu, tapi bukan semua.

3. Seorang AYAH yang mahu terlibat mengasuh anak-anak bersama isterinya, sebenarnya separuh permasalahan keluarganya ini telah diatasi.. Tak caya tanyalah isteri-isteri..

4. Sekiranya seorang AYAH yang tugasnya cuma menyedia dan memberi wang sahaja, ia telah menyamakan dirinya dengan mesin ATM. Didatangi anak ketika diperlukan sahaja. Hu hu Muhasabah diriku..

5. Hari ini memang telah hilangnya fungsi tarbiyah dari AYAH, banyak AYAH tidak sedar bila anak lelakinya memasuki alam baligh.. dan anak perempuannya dah mula malu-malu.. Ruginya AYAH..

6. Jika ada anak yang durhaka, sebenarnya ia juga dari AYAH yang durhaka. Ini istilah Sayyidina Umar Al Khattab..

7. Sekiranya seorang AYAH yang ingin didoakan oleh anaknya, berdoalah selalu dari sekarang untuk anaknya dan didiklah dengan agama..

8. Sekiranya AYAH ingin dimuliakan oleh anaknya, usahalah memuliakan anaknya dengan ilmu agama..

9. Mengikut kajian, ramai AYAH – AYAH yang hampir kehilangan ciri-ciri AYAH yang sebenar. Kerana semua pengajar anak di masa kanak-kanak diisi oleh kaum ibu sahaja.

10. Padahal keberanian, survival dan ketegasan, harus diajarkan di usia kecil oleh ayah-ayah. Dimanakah AYAH sang pengajar utama?

11. Dunia AYAH ketika ini bagi anak-anak hanyalah angan-angan mereka sahaja. Anak-anak mencari ayah mereka di surat khabar, tv dan komputer…

12. Banyak anak-anak sudah merasa yatim sebelum waktunya, sebab AYAH dirasakan tak hadir lagi dalam kehidupan mereka. Kerana amat sibuk dengan dunia ayah.

13. Ayuh wahai ayah-ayah semua, ambillah Semangat Al Quran mengenai pendidikan mengedepankan AYAH sebagai tokoh. Kita kenal Lukmanulhakim, Ibrahim, Ya’qub, Imron. Dalam Al Quran mereka adalah contoh AYAH yang perihatin.

14. Ibnul Qoyyim dalam kitab Tuhfatul Maudud berkata: Jika terjadi kerusakan pada anak, penyebab utamanya adalah AYAH..

15. Ingatlah! Seorang anak bernasab kepada AYAHnya bukan ibu. Nasab yang merujuk kepada anak menunjukkan kepada siapa Allah meminta dipertanggung jawapan kelak.

16. Rasulullah yang mulia, sejak kecil ditinggal yatim oleh AYAHnya. Tapi nilai-nilai keAYAHan tak pernah hilang dan diperolehi dari datok dan ayah saudaranya sendiri..

17. Generasi sahabat menjadi generasi gemilang kerana AYAH terlibat dalam mengasuh anak bersama ibu-ibu mereka. Mereka digelari umat terbaik.

18. Di dalam AlQuran ternyata terdapat 17 dialog pendidikan anak-anak. 14 diantaranya iaitu antara AYAH dan anak. Ternyata AYAH lebih banyak disebut di dalam alquran!

19. Marilah semua wahai AYAH – AYAH untuk melibatkan diri dalam pendidikan baik di rumah, sekolah dan dimasjid..

20. Ibu memang madrasah pertama seorang anak. Tetapi AYAHlah yang menjadi mudirnya. (Pengetuanya).

21. Ibarat burung yang punyai dua sayap. anak memerlukan kedua-duanya untuk terbang tinggi ke angkasa. Kedua sayap itu adalah AYAH dan ibunya.

22. Ibu mengasah kepekaan rasa, AYAH memberi makna terhadap logik. Kedua-duanya diperlukan oleh anak

23. AYAH mengajarkan anak menjadi pemimpin yang tegas. Ibu membimbingnya menjadi pemimpin yg peduli. Tegas dan perihatin itu sikap utama.

24. Jom wahai AYAH – AYAH pujuklah diri untuk berubah dan sebarkan perkongsian ini agar makin banyak AYAH-AYAH yang prihatin dengan urusan pengasuhan dan membentuk generasi pejuang dunia akhirat.

Allahuakbar..

Wallahua’lam.

ANDAI SI SUAMI TAHU …

Andai si suami tahu..
Apabila seorang isteri jatuh cinta,suaminya itu tidak semestinya punya segalanya tetapi suaminya itu adalah segalanya di hatinya.

Andai si suami tahu..
Apabila seorang isteri itu mengalirkan air mata, itu bukan bermakna dia lemah, tetapi dia sedang mencari kekuatan untuk terus tabah mencintai suaminya itu.

Andai si suami tahu..
Apabila seorang isteri marah, memang dia tidak mampu mengawal perasaannya tapi percayalah, itu maknanya dia sangat mengambil berat dan menyayangi suaminya itu. Lihat saja pasangan yang baru bercinta, mereka jarang bergaduh. Tetapi percayalah semakin bertambah sayang mereka pada seseorang, semakin pula banyak dugaan yang terjadi.

Andai si suami tahu..
Apabila si isteri cerewet, dia tidak pernah bermaksud untuk membuat anda rimas, tapi dia mahu si suami mengenalinya dengan lebih dekat.

Andai si suami tahu..
Apabila isteri berkata dia mahu kamu berubah, itu bukan bermakna dia tidak mahu menerima kamu seadanya, tetapi dia mahu menjadikan anda lebih baik, bukan untuk dirinya, tetapi untuk masa depan anda.

Andai si suami tahu..
Apabila si isteri cemburu dan tidak percayakan kamu, bukan bermakna dia tidak sayang..tetapi dia terlalu sayangkan kamu dan masih menganggap kamu anak kecil yang masih memerlukan sepenuh perhatian. terkadang dia terlalu risau sekiranya terlalu percaya, kamu akan mengkhianati kepercayaan yang diberi. Naluri keibuannya sangat kuat. Dia hanya mahukan yang terbaik untuk kamu .

Andai si suami tahu..
Apabila si isteri merajuk, jangan kata dia mengada-ngada. Dia bukannya mahu dipujuk dengan duit atau hadiah, tetapi cukup dengan perhatian yang boleh buat dia rasa dihargai.

Andai si suami tahu..
Apabila isteri jarang mengatakan ‘i love u’, itu tidak bermaksud dia tidak mencintai kamu tetapi dia mahu lelaki itu merasai sendiri cintanya, bukan hanya hadir dari kata-kata tetapi juga melalui bahasa tubuhnya.

Andai si suami tahu..
Apabila isteri kata dia rindu dgn kamu, dia benar-benar maksudkannya.

Andai si suami tahu..
Apabila isteri kata lelaki lain itu lebih baik dari kamu, jangan percaya kata-katanya kerana dia hanya mahu menguji kamu. Dia mahu melihat sejauh mana kamu sanggup menjadi yang terbaik di matanya. Walaupun sebenarnya memang kamulah yang terbaik di hatinya. Selagi dia denganmu, percayalah, walaupun si isteri menganggap masih ramai lagi yang lebih baik di matanya tetapi di hatinya, kamu tetap yang terbaik.

Andai si suami tahu..
Apabila si isteri berkata kasar, dia bukan bermaksud utk berkasar, tapi dia mahu melihat sejauh mana lelaki itu mampu bersabar dengan sikapnya. Percayalah, hati seorang isteri itu sangat lembut.

Andai si suami tahu..
Apabila isteri berkata, “tolong tinggalkan saya!”, dia tidak bermaksud menyuruh anda pergi selamanya. Dia hanya mahu menenangkan fikirannya sebentar saja. Apabila dia kembali tenang, percayalah dia akan mencari anda semula. Itu tandanya dia benar-benar mencintai anda. Perempuan sulit untuk mengawal perasaan. Dia terlalu emosional. Tapi dialah yang paling menyayangi anda dan sangat sensitif dengan perubahan pada diri anda.

Andai si suami tahu..
Sememangnya Allah menciptakan lelaki dan perempuan itu dengan perbezaan yang tersendiri. Tetapi sekiranya mereka saling memahami, mereka akan saling melengkapi dan menyempurnakan . Si isteri itu diciptakan oleh Allah indah sekali. Di sebalik air matanya, tersimpan seribu satu kekuatan yang bakal menjadikan seorang suami itu merasa selamat bersamanya. Biarpun sebenarnya perempuan itu tampak lemah tapi dia punya kekuatan tersendiri yang dapat menggoncang dunia dan mungkin bisa pula membuat lelaki menjadi lemah kerananya. Jadi hargailah kehadiran seorang isteri dalam hidupmu kerana diri ini didatangkan bukan dengan kelemahan sahaja tetapi kami juga ada kekuatan untuk menyongkongmu dan membuatkan hidupmu lebih sempurna. Si isterilah yang bakal menjadi perempuan bekerjaya, isteri juga ibu yang terbaik untuk anak2mu.